Pro učitele


Průvodní dopis | Návod | Vysvětlivky | Evaluace

Vážení učitelé


Nacházíte se na stránkách, na nichž je umístěna finální verze metodické pomůcky změřené na využití her ve výuce českého jazyka a literatury. Tato pomůcka pro učitele druhého stupně základních škol vzniká za podpory projektu Studentské grantové soutěže, vypsané Univerzitou Palackého v Olomouci na začátku roku 2010. Hlavním důvodem vzniku metodické pomůcky je podpora výzkumné části dizertační práce Mgr. Venduly Mikulíkové, hlavní řešitelky projektu.

Metodická pomůcka se skládá ze čtyř částí (každá část se věnuje jednomu ročníku druhého stupně ZŠ), které obsahují tematické celky s kompletně vypracovanými přípravami na hodiny mluvnice a literární a slohové výchovy.

V každé z těchto čtyř částí můžete najít tematické celky, které odpovídají výuce v daném ročníku v období prvního čtvrtletí školního roku, tedy od září do prosince.

Tyto tematické celky (jak pro mluvnici, tak pro literární výchovu a slohovou výchovu) obsahují dvě různé přípravy na výuku - jedna z nich vznikla pro realizaci v kontrolní skupině žáků (jedna z paralelních tříd, přípravy neobsahují herní aktivity), druhá z nich vznikla pro realizaci v experimentální skupině žáků (druhá z paralelních tříd, do jednotlivých příprav jsou implementovány herní aktivity).

Dále v tematických celcích naleznete jednotlivé přílohy, které realizace výuky vyžaduje. Jedná se například o soupis použitých cvičení (CV), která lze snadno zkopírovat a pro žáky namnožit apod. Dále se jedná o zhotovené pracovní listy (PL), které slouží žákům k samostatné, nebo ke skupinové práci během výuky. Dalším typem příloh jsou obrazové materiály (OM), které je potřeba ve výuce použít, literární ukázky (LU) (které jsou sice v učebnicích, ale využití učebnic se samozřejmě na jednotlivých školách liší) nebo přílohy zvukových záznamů. Posledním typem příloh je nestandardizovaný test (NT) ukončující tematický celek. Test u žáků zjišťuje míru zapamatovaných informací. Všechny přípravy a jednotlivé přílohy jsou v samostatných dokumentech typu PDF.

Je pouze na Vás, který tematický celek si pro svou výuku vyberete. Seznamte se s jeho obsahem a s vypracovanými přípravami na výuku. Opatřete si potřebný materiál, připravte cvičení pro žáky tak, abyste jim je mohli rozdat, nebo například promítnout v powerpointové prezentaci. Zrealizujte tři 45minutové hodiny výuky podle zvolených příprav. Na závěr nechejte žáky napsat nestandardizovaný test. Výsledky žákům oznámkujte a jejich soupis (porovnání výsledků skupiny kontrolní a experimentální) zašlete spolu s Vaší zpětnou vazbou na e-mailovou adresu: mikulikova.SGS@seznam.cz.

Všem Vašim názorům a připomínkám jsme otevřeni. Metodická pomůcka vzniká sice především pro žáky, ale pracovat s ní budou jen a jen učitelé. Chtěli bychom tedy vědět, jak ji co nejlépe přizpůsobit a jak ji udělat ještě lepší.

Za Vaši spolupráci mnohokrát děkujeme.


© 2010 - 2025 Univerzita Palackého v Olomouci, Mgr. Vendula Mikulíková,